= Menu

Książki

12

Skuteczny menedżer

Autor: Dr Aneta Chybicka, Malwina Puchalska

Wydanie I, Sierpień 2015, Format 135 x 205 mm, Objętość 180 stron, Oprawa miękka

ISBN: ISBN: 978-83-7489-622-1

Jak stać się dobrym menedżerem? Jak motywować pracowników? Jak unikać sytuacji kryzysowych?

 W codziennej pracy menedżera obok wyzwań, podekscytowania i sukcesów pojawiają się również trudne momenty. Świadomość blasków i cieni zawodu oraz własnych zalet i ograniczeń pomoże Ci w dalszym rozwoju. I właśnie z myślą o Tobie powstała ta książka!

Autorki, doświadczone trenerki od wielu lat pracujące z kadrą zarządzającą, przygotowały wiele praktycznych wskazówek, sprawdzonych rad i konkretnych przykładów, które każdemu menedżerowi (również temu nieco bardziej doświadczonemu) pomogą w osiąganiu coraz lepszych efektów. Ważną i interesującą częścią książki są quizy i ćwiczenia, dzięki którym sprawdzisz, jak i czy słusznie myślisz.

 Dzięki tej książce:

  • prawidłowo przeprowadzisz proces rekrutacji;
  • zmotywujesz pracowników w sposób pozafinansowy;
  • zbudujesz autorytet i zjednasz sobie zespół;
  • szybko i skutecznie zażegnasz konflikty w firmie;
  • poradzisz sobie z sytuacjami trudnymi, na przykład z odbudowaniem zespołu po porażce
Zamknij opis książki
 

Siła kobiet w biznesieCzego możesz się nauczyć od dziesięciu kobiet sukcesu

Autor: Aneta Chybicka, Elżbieta Zubrzycka

Wydanie I, 2 marca 2015 r, Format 155 x 235 mm, Objętość 456 stron, Oprawa miękka

ISBN: 978-83-7489-602-3

FASCYNUJĄCE WYWIADY, ZASKAKUJĄCE KOMENTARZE

Kobiety zmieniają świat, ale jeszcze nie doceniają siebie. Nie wiedzą, jakie dary wnoszą do gospodarki dzięki swojej pracy. Dotąd krytykowane kobiece cechy, takie jak misyjność, uczuciowość, uważność, troskliwość i wiele innych, stanowią wielki niewykorzystany potencjał i zmieniają zimny świat biznesu.

Książka zaczyna się wywiadami z dziesięcioma kobietami sukcesu, które zrobiły zawrotną karierę i piastują najwyższe stanowiska w różnych firmach. Wspaniale mówią one o paniach, zachęcają je do podążania za głosem serca i kierowania się intuicją. Podpowiadają, czego warto się nauczyć od mężczyzn, a czego absolutnie od nich nie przejmować. Wskazują, jak połączyć karierę z rolą żony i matki oraz pielęgnować własny rozwój i duchowość.

Komentarze przedstawione w drugiej części poradnika zaskoczą niejedną czytelniczkę (i czytelnika). Autorki prezentują liczne mocne strony kobiet, jak również ich słabości. Przede wszystkim jednak podkreślają, jak wiele męski świat biznesu może się nauczyć od pań.

Trzecia część książki zawiera sprawdzone ćwiczenia służące zwiększeniu samoświadomości kobiet i przełamaniu zakodowanych schematów. Motywują one do uzewnętrzniania własnego potencjału i rozwijania umiejętności potrzebnych, by odnieść zawodowy i osobisty sukces.

Poradnik jest źródłem rzetelnej wiedzy, a przy tym ma działanie terapeutyczne (czego doświadczyły autorki) i dzięki rozwojowym ćwiczeniom pomaga dokonać w życiu głębokich zmian.

Dzięki tej książce:

  • nauczysz się sięgać po to, czego pragniesz;
  • zyskasz pewność siebie;
  • odkryjesz swoje mocne strony;
  • dowiesz się, jak połączyć ze sobą sferę zawodową i rodzinną;
  • nauczysz się w pełni wykorzystywać swój potencjał;
  • poczujesz się spełniona w każdej dziedzinie życia.

Każda kobieta, niezależnie od tego, jak dobrze myśli o sobie, po przeczytaniu tej książki będzie myślała jeszcze lepiej – znajdzie ku temu rzetelne argumenty.

Zamknij opis książki
 

Podróże między kobiecością a męskością

Autor: Chybicka Aneta, Kosakowska-Berezecka Natasza, Pawlicka Paulina

Wydanie I, Kraków 2012, Format B5, Objętość 286 stron, Oprawa miękka, klejona, folia matowa

ISBN: 978-83-7587-887-5

Książka pod redakcją naukową Anety Chybickiej, Nataszy Kosakowskiej – Berezeckiej oraz Pauliny Pawlickiej pt. „Podróże między kobiecością a męskością. Kobieta w podróży” to kalejdoskop doskonałych esejów i badań porównawczych. Autorzy w trzech rozdziałach prezentują kolejno: badania stereotypów płciowych i kulturowych w różnych obszarach życia: rodzinach zastępczych, w kontekście dobrobytu ekonomicznego itp. , dalej następują badania stereotypów płciowych w pracy, na końcu znajdziemy arcyciekawe eseje  podróżnicze.

Gorąco polecam książkę  czytelnikom zafascynowanym wpływem różnorodności kulturowej na widzenie świata oraz tym osobom, które widzą ważki społecznie problem w stereotypach płciowych, w roli kobiet i mężczyzn w pracy, życiu rodzinnym i publicznym. Zachęcam do przeczytania książki – napisanej ze swadą, książki bogatej w warstwie merytorycznej i poglądowej!
 Celem zebrania rozdziałów i wydania książki jest pokazanie różnic międzypłciowych w różnych obszarach naszego życia: w rodzinie i w pracy, na emigracji i w polityce. Silny wątek międzykulturowy ubarwia beletrystycznie interesującą całość.

z recenzji Dr hab. Hanna Brycz, prof. UG

Zamknij opis książki
 

Psychologia twórczości grupowejJak moderować zespoły twórcze i zadaniowe

Autor: Chybicka Aneta

Wydanie I, Kraków 2006, Format B5, Objętość 242 strony Książka dostępna również w postaci elektronicznej e-book! http://e-book.impulsoficyna.pl

ISBN: 978-83-7308-710-1

Jest to książka praktyczna, przeznaczona dla osób, które same chcą rozwinąć umiejętności twórczego myślenia lub stawiają pierwsze kroki w roli trenerów i moderatorów warsztatów twórczego myślenia. Duży pożytek z publikacji odniosą trenerzy biznesu, kadra kierownicza różnych szczebli (książka opisuje m.in. techniki efektywnego prowadzenia spotkań grupowych i inspirowania członków zespołu do kreatywnych działań), pracownicy działów HR, studenci nauk społecznych, a także osoby pracujące w szkole.

Publikacja podzielona jest na cztery części tematyczne. Pierwsza część dotyczy twórczych teorii (m.in. psychologia twórczości, koncepcje badania twórczości). Kolejna część ma za zadanie wprowadzić Czytelnika w twórcze przygotowania (np. do rozwiązywania problemów, rozwijania pomysłów). W części trzeciej, która wprowadza w twórczą organizację, znajdziemy wiele praktycznych wskazówek dotyczących m.in. twórczości w praktyce, selekcji i rekrutacji twórczych osób, diagnozy otwartych umysłów, motywacji do kreatywnego myślenia, burzy mózgów, kompletnej niekompetencji, czy zastosowania technik mieszanych. Ostatni rozdział – twórcze szkolenie – opisuje skuteczność treningów twórczości oraz zawiera konspekt szkolenia z zakresu technik twórczego myślenia.

W obszernym aneksie Czytelnik znajdzie 35 slajdów dotyczących technik twórczego myślenia  i rozwiązywania problemów.

Zamknij opis książki
 

Kobieta w kulturze - kultura w kobiecieStudia interdyscyplinarne

Autor: Chybicka Aneta, Kaźmierczak Maria

Wydanie I, Kraków 2006, Format B5, Objętość 580 stron

ISBN: 978-83-7308-753-8

Publikacja stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: co w zakresie psychologii rodzaju jest kulturowe, społeczne, a co wrodzone? Z drugiej strony książka stanowi zbiór prac związanych ze zmieniającymi się stereotypami płci i rodzaju. W podręczniku przyjęto perspektywę wielowymiarowej analizy doświadczeń życiowych kobiet i mężczyzn, także w aspekcie kulturowym. Założono, że kobiecość i męskość rozwijają się w społeczeństwie, dzięki niemu, a czasem pokonując społeczne czy kulturowe bariery. Stąd w książce Czytelnik znajdzie naukowe teksty dotyczące problematyki płci w obszarze życia zawodowego, rodzinnego, w zakresie tematyki zdrowia czy ogólnego funkcjonowania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza traktuje o męskości i kobiecości w ujęciu międzykulturowym, któremu w poszczególnych publikacjach przyglądają się specjaliści z różnych dziedzin. Druga część książki omawia wymiar męskości – kobiecości z perspektywy psychologii społecznej. W tej części są analizowane problemy, z jakimi spotykają się kobiety polskiej rzeczywistości. Artykuły w niej zgromadzone wieloaspektowo omawiają specyfikę funkcjonowania kobiet w Polsce: od funkcjonowania w życiu rodzinnym, zawodowym, intymnym, aż po zaburzenia związane ze zdrowiem.

Książka może być wykorzystana jako lektura na zajęciach dydaktycznych ze studentami filozofii, socjologii, historii, psychologii, nauk o edukacji czy kulturze, a także kadrę akademicką prowadzącą zajęcia z problematyki dotyczącej płci kulturowej.

Zamknij opis książki
 

Appreciating diversity – cultural and gender issues

Autor: Chybicka Aneta, Kaźmierczak Maria

Wydanie I, Kraków 2007, Format B5, Objętość 320 stron

ISBN: 978-83-7308-888-7

Książka ta skupia się na różnorodności istnienia ludzkiego w dwóch aspektach: kultury i płci – na ludzkich potrzebach, związkach i wartościach, które wyznają. Ludzie na całym świecie są połączeni różnymi uniwersalnymi elementami, które są niezależne od kultury, w której się urodzili i społeczeństwa, w jakim żyją. Piękno ludzkiej natury polega na tym, że nie została ona jeszcze w pełni wyjaśniona. Oczywiście jednostki żyjące w tej samej kulturze czy społeczeństwie w pewnym stopniu upodabniają się do siebie w wyniku ciągłego wpływu na ich życie oddziaływania społecznego, na przykład wyznając podobny zestaw wartości lub konkretne wierzenia religijne. Jednak z drugiej strony pozostają oni jednostkami, które podejmują różne decyzje i prezentują różne nastawienia w zależności od historii ich życiowych doświadczeń, posiadając konkretne plany bądź cele w życiu. O tym właśnie jest ta książka – o ogólno kulturowej i kulturowej różnorodności ludzi, przede wszystkim biorąc pod uwagę płeć, jako motyw przewodni przeprowadzonej analizy.

Ktoś powinien zapytać: jak ta różnorodność jest postrzegana przez psychologię, jako naukę? 

Zamknij opis książki
 

Appreciating diversity – gender and cultural issues

Autor: Chybicka Aneta, Kaźmierczak Maria

Wydanie I, Kraków 2008, Format B5, Objętość 428 stron

ISBN: 978-83-7308-901-3

Jest to drugi tom z dwuczęściowej serii skupionej na kwestiach kulturowych i płciowych. Pierwsza części opisywała głównie różne przejawy zderzeń kulturowych (np. procesy akulturacji imigrantów i różnic kulturowych w bliskich relacjach interpersonalnych), ta książka natomiast stawia kwestię płci w centrum uwagi w sposób ekscytujący i oryginalny. Czy istnieją w rzeczywistości różnice płci czy też są one wynikiem percepcyjnych iluzji lub budowy społecznej? Jak postrzegana jest osoba, której zachowanie nie wpisuje się w stereotyp postępowania jej/jego płci? Czy trzecia płeć istnieje? Jak Arabowie mieszkający w Polsce kształtują swoją męskość? Czy uśmiech ma jakikolwiek pływ na zauroczenie w relacjach internetowych w różnych kulturach? Czy młodzi Polacy różnią się od Hiszpanów w kontekście oceny własnej atrakcyjności? Czy kobiety i mężczyźni różnią się w swoich przekonaniach społecznych? Jakie są oczekiwania do płci męskiej mężczyzn w bliskich relacjach w Egipcie, Niemczech i Polsce? Czy kultury różnią się od siebie, jeśli chodzi o przemoc wobec kobiet? Czy istnieją szczególne czynniki kulturowe, przyczyniające się do przemocy wobec kobiet w Polsce? Czy bycie ofiarą molestowania seksualnego rozróżnia kobiety podczas przeżywania kryzysu osobistego?

Odpowiedzi można znaleźć w szesnastu rozdziałach napisanych głównie przez polskich autorów ukazujących barwną różnorodność i wysoką jakość wykonanej pracy w skrzyżowaniu płci i kultury w Polsce. Książka ta, razem z jej poprzednią częścią, jest niezbędnym i cennym materiałem do nauki dla tych, którzy są zainteresowani kwestiami kulturowymi i płciowymi, zarówno z osobistych jak i zawodowych przyczyn. AC/DC i modele kompetencyjne

Zamknij opis książki
 

Między płcią a rodzajem – teorie, badania, aplikacje

Autor: Chybicka Aneta, Kosakowska-Berezecka Natasza

Wydanie I, Kraków 2010, Format B5, Objętość 222 strony

ISBN: 978-83-7587-245-3

Niniejsza książka odnosi się do zjawisk związanych z różnicami i podobieństwami rodzajowymi, pyta o ich zakres i znaczenie, genezę i konsekwencje.

Celem prezentowanej publikacji jest podkreślenie istnienia ważnego połączenia między nauką a praktyką – badania naukowe w psychologii rodzaju nie są prowadzone sobie a muzom, lecz mają na celu m.in. analizę określonych zjawisk społecznych i rożnych aspektów ludzkiego zachowania oraz ich wyjaśnianie(np. przez badanie treści stereotypów rodzaju obecnych w danej kulturze i genezy ich powstania). Wyniki badań naukowych mogą mieć konkretne przełożenie na jakość życia człowieka, m.in. wyjaśniając przyczyny takich zjawisk, jak tzw. cieknący rurociąg, dotyczący kobiet, które zwalniają tempo pracy, a nawet  porzucają swoją profesję (np. na skutek urodzenia dziecka), i mogą zostać efektywnie wykorzystane do zbudowania skutecznej kampanii społecznej zwiększającej np. szanse zatrudnienia kobiet po dłuższym okresie przebywania poza rynkiem pracy. W niniejszej książce prezentowane artykuły zostały tak dobrane, by pokazywały określony problem społeczny związany z kwestiami psychologii rodzaju oraz opisywały sposób, w jaki przedstawiane badania naukowe przyczyniają się do jego rozwiązania.

Książka składa się z trzech części, z których każda dotyka nieco innego aspektu kobiecości i męskości. Pierwsza część skupia się m.in. na doniesieniach „z frontu badań” nad  stereotypami, począwszy od analizy treści i struktury stereotypu polskiego mężczyzny i polskiej kobiety, a skończywszy na porównaniu funkcjonowania poznawczego i społecznego obu płci, oraz podsumowuje współczesne wyniki badań na temat różnic płciowych i opisuje konsekwencje ich istnienia. W drugiej części Czytelnik będzie miał okazję zapoznać się z przeglądem rożnych zagadnień, które mają związek z jakością relacji między partnerami w związku intymnym.

Natomiast ostatnia część, redagowana wspólnie z dr Pauliną Petrus, dotyczy konkretnych przykładów przełożenia nauki na działania mające na celu podniesienie jakości funkcjonowania kobiet i mężczyzn: tworzenia skutecznych kampanii na rzecz  równouprawnienia, ruchów społecznych czy realizowania projektów mających na celu rozwój przedsiębiorczości kobiet w krajach rozwijających się.

Zamknij opis książki
 

CULTURE & GENDER An Intimate Relation

Autor: Chybicka Aneta (red.), Kwiatkowska Anna (red.), Safdar Saba F. (red.)

Wydanie I, Gdańsk 2010, Format B5, Objętość 280 strony

ISBN: 978-83-7489-233-9

Znakomita praca zbiorowa uznanych autorytetów polskich i światowych, wśród których znajdują się Anna Kwiatkowska, Saba F. Safdar, J. Rees Lewis, Aneta Chybicka, Beata Pastwa-Wojciechowska, Maria Kaźmierczak i wielu innych. Autorzy poruszają wiele interesujących zagadnień z obszaru psychologii międzykulturowej z naciskiem na aspekt płci społeczno-kulturowej. Mówią między innymi o adaptacji międzykulturowej, przynależności etnicznej, wpływie płci i religii na odczuwanie bólu, poczuciu własnej tożsamości w wielokulturowym środowisku czy o zamianie ról płci w powojennym Kosowie. Poruszane są również tak ważne zagadnienia, jak rola płci społeczno-kulturowej w aspekcie relacji romantycznych czy przemiany związane z podejściem do płodności w kontekście zmian kulturowych. Autorzy nie zapominają również o płci męskiej, opisując plany życiowe mężczyzn o różnej orientacji seksualnej z perspektywy społeczno-kulturowej oraz – w kontekście literackim – paradygmat męskości we wczesnych powieściach Haruki Murakamiego.

Zamknij opis książki
 

Kobiecość w obliczu zmian – studia interdyscyplinarne

Autor: Chybicka Aneta, Pastwa–Wojciechowska Beata

Książka dostępna w wersji elektronicznej ebook. Wydanie I, Kraków 2009, Objętość 254 strony

ISBN: 978-83-7587-069-5

Tematyka związana z płcią budziła od zawsze duże zainteresowanie - w przeszłości przynależność do konkretnej płci stawała się niejednokrotnie podstawą wartościowania, czego przykładem może być podejście ewolucyjne oparte na założeniach Herberta Spencera i Karola Darwina. Dzisiaj podobne rozważania budzą jedynie uśmiech.

Rozwój wiedzy i zmieniające się społeczne role związane z funkcjonowaniem mężczyzn i kobiet pozwoliły zmienić historyczne poglądy na temat przynależności do konkretnej płci. Dowodem na postęp w tej dziedzinie jest wprowadzenie do języka nauki pojęcia „rodzaju”, podkreślającego różnice społeczne, i odróżnienie go od biologicznie definiowanej płci.

Prezentowana pozycja ma charakter interdyscyplinarny - analizuje problematykę rodzaju z różnych perspektyw: psychologicznej, penitencjarnej, socjologicznej i religioznawczej. Publikacja opisuje wątki psychologii rodzaju i w zamierzeniu jest pracą obiektywną, rzetelną i bezstronną, opartą na naukowych badaniach ilościowych i jakościowych oraz na dogłębnej analizie dostępnej literatury przedmiotu. Takie podejście zapewnia bezstronność analizy tematu i pomaga w wieloaspektowym zrozumieniu tego wielowątkowego, fascynującego, emocjonującego i często trudnego zagadnienia.

Zamknij opis książki
 

Otwarty umysł tworzy

Autor: Chybicka Aneta

Wydanie I, Objętość: 166 stron, Gdańsk 2004

ISBN: 83-7326-225-3

Książka "Otwarty umysł tworzy" opisuje interakcyjne podejście do procesu twórczego, uwględniające jego osobowościowe i sytuacyjne wyznaczniki. Autorka dokonuje ważnego odkrycia, że dużo łatwiej jest ludzi blokować, niż otwierać, dużo łatwiej pomniejszać sytuacyjnie potencjał twórczy, niż go pomnażać. Jakie stąd ważne przesłania płyną dla praktyki, dla rzesz nauczycieli i trenerów! 

Autorka prowadzi wiele szczegółowych dyskusji, wartych poznania zarówno przez tych, którym leży na sercu wyjaśnienie, jak i praktyczne działanie - ku rozwojowi twórczemu klientów, uczniów, menadżerów.

Zamknij opis książki
 

Psychologia zarządzania w organizacjiRozdział 2. Wielokulturowość w organizacji – wyzwania dla zarządzania.

Autor: Aneta Chybicka, Natasza Kosakowska-Berezecka, Paulina
 Petrus, Anna Maria Zawadzka (red.)

Wydanie I, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010, Objętość 304 strony

ISBN: 978-83-01-16356-3

W książce zostały połączone elementy psychologii i teorii organizacji. Autorzy skupili się na kwestiach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, takich jak: wielokulturowość w organizacji, kariera i rozwój zawodowy, motywowanie, zaangażowanie i emocje w pracy, wizerunek i reputacja przedsiębiorstwa. Psychologiczne ujęcie pomaga w zrozumieniu mechanizmów zachodzących wewnątrz organizacji i przyczynić się do bardziej efektywnego jej funkcjonowania.

W naukowej literaturze światowej tematyka psychologicznego podejścia do kierowania organizacjami, jak również funkcjonowania osób w ich ramach jest popularna i rozbudowana. [...] Dziedzina ta jest też owocnym obszarem współpracy interdyscyplinarnej, gdzie coraz wyraźniej zaznacza się przenikanie podejść naukowych i badawczych charakterystycznych dla psychologii, nauki o organizacji i zarządzaniu, socjologii czy marketingu.

(Z recenzji dr. hab. Wojciecha Cwaliny, prof. SWPS)

Zamknij opis książki